Hengitä paremmin - voi paremmin

Hengitystavoilla on väliä

Useammat meistä ovat tietoisia siitä millainen ruoka on meille hyväksi ja että liika herkuttelu ei ole terveyden kannalta suotavaa. Lisäksi tiedämme että liikunta tekee meille hyvää ja liika istuminen aiheutaa omat vaivansa. Panostatkin ehkä näihin molempiin. Mutta tiesitkö että tapasi hengittää on yhtä tärkeä terveytesi kannalta? Että liika hengittäminen heikentää terveyttäsi?

Oletko tietoinen miten hengität eri tilanteissa? Hengitätkö suun vai nenän kautta? Pinnallisesti ylhäällä vai ”alempana” palleaa käyttäen? Onko hengityksessä katkoksia esimerkiksi kun keskityt johonkin? Harva meistä ajattelee tai huomioi hengityksen kulkua, sehän tapahtuu miettimättäkin. Hyvä kuitenkin olisi, koska tapasi hengittää vaikuttaa todella paljon terveyteen, energiatasoon, liikuntasuorituksiin ja niistä palautumiseen, lihasjännityksiin, mielialaan ja hermostoon.

Tämän päivän monesti hektinen elämäntapa vaikuttaa meihin monin tavoin. Myös hengitykseen. Kiireisenä ja stressaantuneena hengitys myös kiihtyy ja muuttuu pinnalliseksi ja nopeaksi mikä taas ylläpitää kehon stressitilaa. Suuri osa meistä myös hengittää liikaa tarpeeseen nähden.

Heräätkö yöllä, suu on kuiva kuin aavikko? Pidät kenties vesilasia sängyn vieressä jotta voit hörpätä vähän vettä kun heräät? Tämä on selkeä merkki siitä että hengität suun kautta ja samalla myös liikkaa. Lehtien otsikoissa nousee vähän väliä kuorsauksen ja uniapnean tuomat haitat. Ehkä kuorsaat itse tai vierelläsi nukkuu henkilö joka sahaa tukkeja öisin? Mikäli päivällä hengittää huonosti, se jatkuu ja monesti pahenee yöllä. Tähän voit kuitenkin vaikuttaa.

Eikö isompi hengitys sitten ole vain hyväksi? Saamme enemmän happea ja kaikki on hyvin? Valitettavasti näin ei ole. Jos hengitämme liikaa ilmaa kerralla ja liian tiheästi, kehomme ja solumme saavat itse asiassa vähemmän happea kuin jos hengitämme rauhallisesti ja pienemmillä hengenvedoilla. Tämä taas johtuu siitä että hengittäessä liikaa kehosta poistuu myös liikaa hiilidioksidia, jota puolestaan tarvitaan jotta happi voi siirtyä keuhkoista vereen ja siitä eteenpäin soluihin (tätä kutsutaan Bohr-efektiksi).

Näin korona-aikoina korostuu myös entisestään nenähengityksen hyöty. Hengittämällä nenän kautta vedämme keuhkoihimme vähemmän ilmaa ja samalla vähemmän sen sisältämiä haitallisia partikkeleita, viruksia jne. Nenän kautta hengittäessä ilma myös puhdistuu ja nenäonteloissa muodostuu typpioksidia jolla on mm bakteereja ja viruksia torjuvia ominaisuuksia. Suun kautta hengittäessä ilma menee suodattamatta suoraan keuhkoihin.

Onko jokin seuraavista sinulle tuttu?

  • olet stressaantunut
  • on lihaskipuja ja särkyjä
  • suu ja huulet kuivuvat
  • nenä on usein tukossa
  • toistuvia nielu- tai poskiontelovaivoja
  • astma
  • univaikeuksia, kuorsaat tai kärsit uniapneasta
  • korkea verenpaine
  • heikko energiataso
  • levottomuutta tai paniikkikohtauksia
  • ylipaino
dandelions, woman, blowing

Hengitys vaikuttaa näihin kaikkiin. Kiinnittämällä huomiota ja muuttamalla tapaamme hengittää voimme vaikuttaa näihin tiloihin ja parantaa vointiamme.

Mikä parasta, tämä ”työkalu”, siis hengitys, kulkee mukanasi ja on aina käytettävissäsi. Kun kaipaat rentoutusta tai rauhoittumista, nukahtamista, lisää energiaa, parempia liikuntasuorituksia, parempaa oloa… Hengitys on aina mukanasi ja käytettävissä. Sinulla on kaikki mahdollisuudet vaikuttaa hengitykseesi ja sitä kautta vointiisi.

Jos tunnistat itsesi tai oireesi yllä olevasta tekstistä ja kaipaat apua hengityksesi kanssa niin ota yhteyttä  petra@hoitolaharmony.fi tai puh 040 148 5853. Voin ohjata sinua kohti parempia hengitystapoja ja parempaa terveyttä!