Hengitä paremmin - voi paremmin

Hengitä paremmin – voi paremmin

Mietitkö koskaan miten hengität? Miten eri tilanteet ja tunteet vaikuttavat siihen miten hengityksesi kulkee? Tai huomaatko kenties miten pidätät hengitystäsi kun tapahtuu jotakin stressaavaa?

En minäkään ollut kovinkaan paljoa kiinnittänyt huomiota hengitykseen. Ensimmäinen tietoisempi hengityksen seuraaminen taisi olla Zen-meditaatiossa joskus ehkä 15 vuotta sitten. Siinä keskitytään hengitykseen ja lasketaan hengenvedot 1 ulos, 2 sisään, 3 ulos, 4 sisään… 10:een asti ja sitten aloitetaan alusta. Tai no välillä havahduin jossain 23 kohdalla. Eikun uudestaan alusta. 1,2,3 ja ajatukset harhaili ties minne. Ja lasku alkuun taas kerran. Yksinkertainen harjoitus mutta ei kovin helppo vaeltavalle mielelle.
Joogatunneilla olin tehnyt liikkeet hengityksen mukaan, tai ainakin yrittänyt. Samaten pilateksessa. Lenkillä oli rauhoittavaa seurata hengityksen ja askelten rytmiä.

Mindfulnessia ja muita meditaatioita tehden huomio kiinnitettiin mm hengitykseen. Hyvältä tuntui.

Mutta muulloin? Kun en liikkunut tai meditoinut. En tainnut miettiä hengitystä juuri koskaan.

Rosen-menetelmässä opin seuraamaan asiakkaan hengitystä hoitoa tehdessä. Muutokset hengityksessä kertoo milloin asiakkaassa on tapahtumassa jotain, jokin tunne lähtee liikkeelle jossain syvällä kehossa.

Halusin tietää lisää tästä tärkeästä mutta yleensä unohdetusta kehon toiminnasta. Mihin kaikkeen hengitys oikein vaikuttaa? Ja mikä vaikutta siihen?

Tietoisen hengityksen valmentajakurssi toi paljon uutta tietoa aiheesta. Kuten sen että mitä enemmän hengitämme sitä vähemmän happea keho oikeasti saa käyttöönsä. Tai että nenän kautta hengittäminen, paitsi että se suodattaa ilmasta epäpuhtauksia, myös laajentaa ilmateitä ja tekee hengittämisestä helpomman. Ja että lapsen kasvot muovautuvat osittain sen mukaan miten hän hengittää.

Reilut puoli vuotta olen nyt päivittäin keskittynyt hengitykseeni, hengittänyt nenän kautta ja tehnyt erilaisia harjoituksia pienentääkseni ja tasoittaakseni hengitystäni.

Onko hengitystapojen parantamisesta sitten ollut mitään hyötyä? Kyllä on!

Ennen aina tukkoinen nenäni on auennut. Mieli on rauhallisempi ja jos kiihtyy niin se rauhoittuu nopeammin. Kun teen hengitysharjoituksia huomaan heti että energiatasoni nousee. Lenkkeily piiiiitkän tauon jälkeen on sujunut yllättävän helposti – sekin nenän kautta hengittäen. Ja tämä muutos siis vain puolessa vuodessa.

Yksi hengitysvalmentajakoulutuksen käynyt raportoi että hänen suonikohjunsa ovat kadonneet sen jälkeen kun hän paransi hengitystään (tämä on täysin mahdollista ja loogista). Ja kun luin lisää kurssiryhmän sivuilta niin muutama muukin oli huomannut saman. Siinä minulla yksi tavoite jonne päästä hengityksen avulla.

Olisiko sinunkin aika ottaa ystäväksesi tämän ihanan voimavaran joka kulkee mukanasi aina ja joka paikkaan? Tule tietoiseksi hengityksestäsi ja koko kroppasi kiittää!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *