Morning sunlight breaks through the trees over a path on a misty Summer morning.

Hengitä hyvin -
voi hyvin

Hen­gi­tys­ta­voil­la on väliä

Hengitystä pidetään niin itsestään selvänä ettei sitä normaalisti edes ajattele. Ja onneksi se hoituukin itsestään, ainakin sen verran että pysymme hengissä. 

Kuitenkin se miten hengitämme vaikuttaa meihin vähintäänkin yhtä paljon kuin muut elämäntapamme.


Oletko tietoinen miten hengität eri tilanteissa? Hengitätkö suun vai nenän kautta? Pinnallisesti ylhäällä rintakehässä vai alempana palleaa käyttäen? Onko hengityksessäsi katkoksia esimerkiksi kun keskityt johonkin? Harva meistä ajattelee tai huomioi hengityksen kulkua. Hyvä kuitenkin olisi, koska tapasi hengittää vaikuttaa todella paljon terveyteen, energiatasoon, lihasjännityksiin, mielialaan ja hermostoon sekä lii­kun­ta­suo­ri­tuk­siin ja niistä palautumiseen,


Tämän päivän monesti hektinen elämäntapa vaikuttaa meihin monin tavoin. Myös hengitykseen. Kiireisenä ja stressaantuneena hengitys kiihtyy ja muuttuu pinnalliseksi ja nopeaksi mikä taas ylläpitää kehon stressitilaa. Jopa 90% nykyihmisistä hengittää liikaa.


Eikö isompi hengitys sitten ole vain hyväksi? Saamme enemmän happea ja kaikki on hyvin? Valitettavasti näin ei ole. Jos hengitämme liikaa ilmaa kerralla ja liian tiheästi, kehomme ja solumme saavat itse asiassa vähemmän happea kuin jos hengitämme rauhallisesti ja pienemmillä hengenvedoilla. Tämä taas johtuu siitä että hengittäessä liikaa kehosta poistuu myös liikaa hiilidioksidia, jota puolestaan tarvitaan jotta happi voi siirtyä keuhkoista vereen ja siitä eteenpäin soluihin (tätä kutsutaan Bohr-efektiksi).


Näin korona- ja flunssa-aikoina korostuu myös entisestään nenähengityksen hyöty. Hengittämällä nenän kautta vedämme keuhkoihimme vähemmän ilmaa ja samalla vähemmän sen sisältämiä haitallisia partikkeleita, viruksia jne. Nenän kautta hengittäessä ilma myös puhdistuu ja nenäonteloissa muodostuu typpioksidia jolla on mm bakteereja ja viruksia torjuvia ominaisuuksia. Suun kautta hengittäessä ilma menee suodattamatta suoraan keuhkoihin.

Feel deeper. Think higher

Mitä ongelmia lii­ka­hen­gi­tys voi aiheuttaa?

  • Hengenahdistusta, hengityksen vinkumista, painon tunnetta rinnassa, jatkuvaa haukottelua tai huokailua.
  • Päänsärkyä, väsymystä, huimausta, heikkoa keskittymiskykyä, pistelyä käsissä ja jaloissa.
  • Stressiä, jännitystä, pelkoa, ahdistusta, paniikkia.
  • Rintakipuja, rytmihäiriöitä ja sydämen muljahtelua.
  • Allergisia reaktioita, limaisuutta, ilmateiden ahtautumista, astmaa
  • Unihäiriöitä, yöllisiä vessareissuja, kuorsausta ja uniapneaa


Tunnistatko jotain yllä mainituista oireistä itsessäsi? Tee hengitystesti josta myös näet mihin kaikkeen hengitys vaikuttaa.

scrabble, scrabble pieces, lettering, letters, wood, scrabble tiles, white background, words, quote, letters, type, typography, design, layout, focus, bokeh, blur, photography, images, image, inhale, exhale, repeat, keep going, breathe, life rhythm, relax, persistence, perspective, endurance, pause,

Apua hen­gi­ty­soh­jauk­ses­ta

Jos tunnistit itsesi yllämainistuista hengitykseen liittyvistä ongelmista voit saada apua hengitysohjauksesta.


Hengitysohjaukseni pohjautuu ruotsalaisen Anders Olssonin Medveten andning - Tietoinen hengitys -menetelmään sekä Marketta Mannisen luomaan, maailmalla tunnettuun Buteyko-menetelmään perustuvaan, Hoitava Hengitys HB® -menetelmään. Kyseessä on lempeä itsehoitomuoto. Hengitysohjauksen ja omatoimisten hen­gi­tys­har­joi­tus­ten tarkoitus on normalisoida häiriintynyt hengitystapa ja sitä kautta parantaa hyvinvointia ja vireystasoa. Kyseessä on lääkkeetön ja luonnonmukainen lähestymistapa hengityksen aiheuttamiin ongelmiin.

Hen­gi­tys­kurs­sit ja yk­si­lö­oh­jauk­set

Kurssilla tai yksilöohjauksessa saat tietoa hengityksen toiminnasta ja opit miten normalisoit hengityksen ja luot näin kehollesi paremmat olosuhteet voidakseen hyvin.

  • Kartoitetaan tämänhetkinen terveystilanteesi
  • Käydään läpi hengityksen teoriaa
  • Tehdään erilaisia hen­gi­tys­har­joi­tuk­sia
  • Saat ohjeita kotiin joilla voit tasapainottaa hengitystä sekä vahvistaa hengityslihaksia, nielua ja kieltä.

Hengitys on ”työkalu" joka kulkee mukanasi ja on aina käytettävissäsi. Kun kaipaat rentoutusta tai rauhoittumista, nukahtamista, lisää energiaa, parempia liikuntasuorituksia, parempaa oloa.

Ja kuten esim. kunnon kohotus ja ylläpitäminen - hengityskin vaatii säännöllistä harjoittelua ja huomiota! 


Sinulla on kaikki mahdollisuudet vaikuttaa hengitykseesi ja sitä kautta kokonaisvaltaiseen vointiisi! 


Tällä hetkellä ei ole suunniteltuja hengityskursseja mutta voit ilmoittaa jos olet kiinnostunut!

Ti­laus­kurs­sit ja luennot

Haluatko kurssin tai luennon omalle ryhmälle, työpaikkasi tai yhdistyksen hyvinvointipäivään tms? Ota yhteyttä, kerro ajatuksestasi ja pyydä tarjous niin suunnitellaan yhdessä.

© Hoitola Harmony. Kaikki oikeudet pidätetään.